آشنایی با انواع میلگرد و مشخصات آن

آشنایی با انواع میلگرد

امروزه شاید یکی از مسائل و دغدغه مهندسین تشخیص صحیح مصالح از نطر استاندارد بودن یا نبود آن است. گاهی دیده می شود برخی پیمانکاران برای سود بیشتر مصالح بی کیفیت ولی شبیه مصالح با کیفیت را استفاده می کنند. تشخیص این مصالح در بعضی مواقع بسیار سخت می باشد. بنابراین باید این مشکل و ناآگاهی را با مطالعه و کسب اطلاعات برطرف کرد. از این رو ما در این مقاله قصد داریم در خصوص آشنایی با انواع میلگرد و مشخصات آن و اینکه طبقه بندی میلگرد ها بر چه اساسی است؟ اطلاعاتی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا در هنگام خرید میلگرد با  هیچگونه مشکلی مواجه نشوید.

میلگرد ها بر چه اساسی طبقه بندی می شوند؟

سوالی که شاید برای مصرف کنندگان میلگرد و مهندسان عمران مطرح می شود این است که با وجود طرح های مختلف میلگرد، انواع میلگرد ها بر چه اساسی طبقه بندی می شود؟

مهم ترین مشخصه های میلگرد عبارتند از : شکل ظاهری، سطح مقطع، مقاومت حد جاری شدن و گسیختگی، شکل پذیری و جوش پذیری می باشد. بنابراین می توان گفت: میلگرد ها از نظر روش ساخت، شکل رویه، مکانیکی، مشخصات هندسی و موارد دیگر دارای انواع مختلفی می باشند. همانطور که پیشتر گفته شد، از انواع میلگرد برای مسلح کردن بتن و جبران مقاومت کششی پایین بتن استفاده می شود. در ادامه در با طبقه بندی انواع میلگرد با ما همراه باشید.

 

انواع میلگرد

انواع میلگرد از نظر مکانیکی

میلگرد ها از نظر مشخصات مکانیکی مطابق استاندارد روسی در ایران، در ۴ نوع A1 ،  A2،  A3 ،  A4  دسته بندی می شوند. اما در مجموع میلگرد ها بر اساس مقاومتشان در برابر نیروی کششی طبقه بندی می شوند.

۱٫ میلگرد نرم ساده A1

این نوع از میلگرد ها ساده صاف و بدون آج می باشند. این میلگرد ها مشخصه هایی دارند که در استاندارد های ملی ایران با این مشخصه ( س۲۴۰ )  شناخته می شوند. در این مشخصه حرف “س” مشخصه کلمه ساده از نظر شکل رویه و عدد ۲۴۰ هم عدد مقاومت مشخصه میلگرد بر حسب مگاپاسگال می باشد که بعد از حرف S نوشته می شود.

از این میلگرد در انجام عملیات جوشکاری، آهنگری و تغییر شکل مورد استفاده قرار می گیرد. و به طور کلی به عنوان یک نیلگرد داکتیل شناخته می شود.

از مشخصات میلگرد نرم ساده A1 می توان به تنش جاری آن که ۲۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است و تنش گسیختگی آن که ۳۸۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی آن که ۲۵ درصد می باشد، اشاره کرد.

 

طبقه بندی میلگرد

۲٫ میلگرد نیمه سخت آجدار مارپیچ A2

این میلگرد ها همانطور که از نامش مشخص است حالتی بین نرم و سخت دارد، از این رو برای ساخت خاموت از آن استفاده می کنند، اما انجام عملیات جوشکاری بر روی آن در صورت اجبار میسر بوده که البته توصیه می شود در صورت امکان از جوشکاری آن پرهیز شود.

این نوع میلگرد نیز مشخصه ای دارد که ( آج۳۴۰ ) می باشد. میلگرد A2 دارای شکل ظاهری آجدار می باشد و این آج ها به شکل مارپیچ می باشند.

مشخصات این نوع میلگرد به این صورت می باشد که تنش جاری آن ۳۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی آن ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی آن ۱۹ درصد می باشد.

۳٫ میلگرد نیمه سخت آجدار پیچیده A3

میلگرد آجدار A3 بر خلاف میلگرد A1 به هیچ عنوان برای آهنگری و تغییر شکل های فراوان با زوایای تند مناسب نبوده و همچنین جوشکاری بر روی آن مجاز نمی باشد. مشخصه این میلگرد ( آج۴۰۰ )  می باشد.

این میلگرد با تنش جاری ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی ۱۴ درصد می باشد.

۴٫ میلگرد سخت آجدار مرکب A4

میلگرد های آجدار A4 مقاومت بالاتری نسبت به سایر میلگرد ها دارند. این نوع میلگرد ها دارای آج دوکی شکل می باشند. شکل پذیری این میلگرد در حد میلگرد A3  می باشد.

محدودیت هایی در مقررات ملی ساختمان برای استفاده از میلگردهای A4 وجود داشت که در سال ۱۳۹۳ شورای تدوین مقررات ملی ساختمان استفاده از میلگردهای A4 را به جز دیوارهای برشی ویژه و قاب های خمشی ویژه مجاز اعلام کرد. علامت مشخصه آن در استاندارد های ملی ایران آج۵۰۰ می باشد.

انواع میلگرد از نظر جنس

۱٫ میلگرد فولاد کربن ( میلگرد سیاه معمولی )

میلگرد فولاد کربن که به آن میلگرد سیاه نیز گفته می شود مقاومت بسیار کمی در برابر زنگ زدگی دارد. و هنگامی که این میلگرد دچار زنگ زدگی شود بتن اطرافش دارای ترک می شود و می شکند. توصیه می شود در موقعیت هایی که در معرض رطوبت و آب قرار دارند از این نوع میلگرد استفاده نشود. میلگرد سیاه در تمام میگرد از استحکام کششی بالایی برخوردار است.

۲٫ میگلرد فولاد اروپایی ( آلیاژ کربن، منگنز و…)

این نوع میلگرد به نسبت انواع دیگر میلگرد قیمت مناسب تری دارد. تولید شده از منگنز می باشد. مقاومت میلگرد اروپایی در برابر خم شدگی بسیار کم می باشد. به دلیل این ویژگی استفاده از این نوع میلگرد در سازه هایی که ملزم به ساختار صحیح مهمی است و مناطق زلزله خیز توصیه نمی شود.

۳٫ میلگرد گالوانیزه

مقاومت میلگرد گالوانیزه در برابر زنگ زدگی تنها ۴۰ برابر میلگرد سیاه می باشد، اما درصد آسیب رسیدگی به روکش این نوع میلگرد به نسبت میلگرد سیاه کمتر است. به همین دلیل قیمت آن از میلگرد سیاه کمی بالا تر است.

۴٫ میلگرد روکش اپوکسی

میلگرد روکش اپوکسی همان آرماتور سیاه با روکش اپوکسی است. استحکام بافت آن ها در یک حد می باشد، اما از نظر مقاومت در برابر زنگ زدگی، این نوع میلگرد ۷۰ تا ۱۷۰۰ برابر بیشتر است.

۵٫ میلگرد فایبر گلاس

به دلیل وجود کربن در این نوع میلگرد، مقاومت آن در برابر خم شدگی بسیار بالا می باشد. اما در برابر زنگ زدن بسیار مقاوم می باشد. با توجه به این موضوع فایبرگلاس یک میله تقویت کننده بتن بی نظیر است. درحالی که هر نیم کیلوگرم ۱۰ برابر گران تر از میلگرد اپوکسی است، اما فوق العاده سبک است. پس با در نظر گرفتن میزان طول قیمت تقریبا دو برابر است.

۶٫ میلگرد فولاد استنلس

این نوع میلگرد قیمت بالاتری نسبت به میلگرد های ذکر شده دارد. قیمت این میلگرد فولاد استنلس حدود ۸ برابر قیمت آرماتور اپوکسی می باشد و بهترین آرماتور یا همان میلگرد برای اغلب پروژه ها می باشد. این میلگرد در مقایسه با سایر میلگرد ها، نسبت به آسیب خیلی مقاوم تر از نمونه های دیگر در برابر زنگ زدگی است.

کلام آخر

اکنون با شناخت انواع میلگرد و آشنایی با دسته بندی میلگرد شما می توانید با آگاهی بیشتر در این زمینه خرید خود را به راحتی انجام دهید، و فروشندگان و برخی افراد سود جو نتوانند از نا آگاهی شما سواستفاده کنند. بنابراین برای اینکه شما دچار مشکلات این چنینی نشوید باید از فروشگاهی معتبر و شناخته شده خرید خود را انجام دهید. پس پیشنهاد ما به شما سایت فروش آهن۱۱۸ می باشد. آهن ۱۱۸ انواع محصولات آهنی مانند: میلگرد، پروفیل، تیرآهن، ورق و… را با قیمت مناسب به فروش می رساند. برای خرید می تونید به سایت آهن ۱۱۸ مراجعه کنید و یا با شماره ۱۵۰۳_۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
admin
ارسال دیدگاه