انواع پروفیل درب و پنجره و کاربرد آن‌ها

انواع پروفیل درب و پنجره و کاربرد آن‌ها

یکی از اجزای مهمی که در ساخت‌وساز کاربرد فراوانی دارد پروفیل درب و پنجره است. انواع پروفیل درب و پنجره سبب تغییر در ظاهر ساختمان و همچنین افزایش سطح کیفی ساختمان می‌شود. عایق‌بندی درب و پنجره با استفاده از پروفیل باکیفیت اهمیت زیادی دارد. این مسئله سبب جلوگیری از ورود گرد و غبار و رطوبت و همچنین صدا می‌شود. پروفیل درب و پنجره معمولا از ورق گرم یا ورق روغنی تولید می‌شود. در این بخش قصد داریم در مورد انواع پروفیل درب و پنجره و کاربرد آن‌ها صحبت کنیم. بنابراین در صورتی که قصد خرید پروفیل درب و پنجره را دارید با ما همراه باشید تا اطلاعاتی جامع در این خصوص کسب کنید.

کاربرد پروفیل درب و پنجره

به منظور جلوگیری از ورود آلودگی هوا، آلودگی صوتی و همچنین جلوگیری از ورود رطوبت و گرد و غبار، امروزه در صنعت ساختمان‌سازی از پروفیل‌های درب و پنجره استفاده گسترده‌ای می‌شود. یکی از رایج‌ترین پروفیل‌ها، پروفیل‌های UPVC است. این مدل پروفیل‌ها به روش اکستروژن تولید می‌شود. از این رو استفادهاز پروفیل مناسب به راحتی علاوه بر زیبایی ساختمان سبب استحکام و مقاومت بالا نیز می‌شود. لازم به ذکر است پروفیل‌هایی که از جنس آلومینیوم هستند، استفاده بیشتری در ساختمان‌سازی و سایر صنایع دارند. بنابراین در ساخت پنجره‌های دوجداره کاربرد زیادی داشته و بنابراین قیمت کمتری از سایر پروفیل‌ها دارند. در ادامه برخی از کاربرد پروفیل درب و پنجره را بیان کردیم:

  • ساختن فال پنجره برای نگه داشتن شیشه و یا ورق آهنی
  • در ساخت چارچوب‌های درب و پنجره ساختمان‌ها
  • در ساخت و تولید نرده‌های فلزی
  • در قسمت‌های نرده کشی در اطراف دیوارهای ساختمان‌ها و کارخانه‌ها
  • در نرده کشی‌های اطراف خیابان‌ها _ نرده‌های اطراف زمین‌های کشاورزی محصور شده
  • در ساخت ستون و اسکلت‌های فلزی در ساختمان‌ها
  • در ساخت شاسی‌های نفت کش‌ها و تریلرها
  • در صنعت خودروسازی
  • در ساخت پایه‌های میز و صندلی
  • در پوشش سقف سوله‌ها
  • در ساخت کرکره مغازه‌ها

انواع پروفیل درب و پنجره

انواع پروفیل درب و پنجره

انواع پروفیل درب و پنجره از تنوع زیادی برخوردار است. قیمت پروفیل نیز با توجه به نوع و جنس آن متفاوت است. به طور مثال پروفیل‌هایی که از جنس فلز نیستند معمولا قیمت پایین‌ترین دارند اما در مقابل پروفیل‌های آلومینیومی یا آهنی قیمت بیشتری دارند. پروفیل‌های دیگر شامل ورق آهنی یا ورق سیاه، معمولا از جنس کامپوزیت، چوب و…. هستند.

انواع پروفیل درب و پنجره نیز از نظر سایز و ضخامتی که دارند، متفاوت هستند. به طور کلی انواع پروفیل درب و پنجره از نظر سایز شامل هشت سایز هستند. در این میان پروفیل‌های سایز ۲ و ۷ بیشترین کاربرد را دارند. پروفیل هایی که در گروه سایز ۲ قرار می‌گیرند متنوع بوده و کاربردهای زیادی دارند. اما پروفیل‌هایی که در گروه ۷ هستند معمولا کاربرد زیادی نداشته و بیشتر نقش حفاظت و امنیت را دارند. به طور کلی اگر بخواهیم پروفیل‌ها را از نظر ضخامت بررسی کنیم می‌توان گفت بیشتر آن‌ها دارای سایز ۲ یا ۲ و نیم هستند.

پروفیل‌های کامپوزیتی (UPVC ، PVC)

پروفیل‌های کامپوزیتی رایج‌ترین انواع پروفیل درب . پنجره است. چرا که این پروفیل‌ها دارای قیمت مناسبی بوده و از کیفیت، دوام و ایمنی بالاتری نیز برخوردار است. از طرفی این پروفیل را می‌توانید به راحتی شست‌وشو دهید. از دیگر مزایای پروفیل‌های کامپوزیتی می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر آتش و خوردگی اشاره کرد. از طرفی در برابر صورت و حرارت نیز مقاومت بسیار زیادی دارد.

پروفیل فریم

در میان انواع پروفیل درب و پنجره از این نوع پروفیل درب و پنجره برای ساخت کلاف پنجره استفاده می‌شود.

پروفیل لنگه (پروفیل سش)

از این پروفیل به طور معمول  برای ساخت پنجره‌های بازشو استفاده می‌گردد و گاهی اوقات نیز افراد از این پروفیل به جای فریم بازسازی استفاده می‌کنند.

پروفیل میانی ( پروفیل مولین )

در میان انواع پروفیل درب و پنجره از این پروفیل هد به‌ عنوان ستون پنجره  استفاده می‌شود البته گاهی اوقات هم از این نوع پروفیل به عنوان فریم برای درب‌های بیرون باز شو استفاده می‌شود.

پروفیل لنگه درب ( پروفیل سش درب )

از این پروفیل برای ساخت لنگه درب مورد استفاده می‌شود و تفاوت آن با پروفیل سش پنجره در این است که اندازه و ابعاد آن بزرگ‌تر می‌باشد.

پروفیل درب بیرون باز شو

این پروفیل اکثرا برای درب هایی به کار می‌رود که خلاف جهت عادی باز می‌شوند .

انواع پروفیل درب و پنجره

پروفیل نوع پانل

شکل این نوع پروفیل به این صورت است که به صورت یک صفحه با عرض ۱۰ سانتی‌متر است که این صفحات می‌توانتد در یک دیگر قفل شوند وبرای قسمت‌هایی که پا خور می‌باشد به جای شیشه استفاده می‌شود.

پروفیل میانی متحرک

این پروفیل برای پنجره‌‌های که به پنجره  مدل فرانسوی مشهور هستند نیاز است  میانی آن متحرک و  یک سمت این پروفیل‌ها به لنگه متصل می‌شود.

 پروفیل لوله و پروفیل اتصال لوله

این دو پروفیل‌ها برای پنجره‌هایی استفاده می‌شوند که قاب آن‌ها شکل حلالی افقی دارد  و در آن قاب‌ها می‌خواهیم از چند پنجره مجزا  استفاده کنیم و در واقع این پروفیل‌ها برای اتصال آن پنجره‌‌ها به هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پروفیل‌های فولادی

از این نوع پروفیل‌ها در ساخت درب و پنجره‌های ساختمان‌ها استفاده می‌شود که معمولا این پروفیل‌ها از استحکام بالایی برخوردارند.

پروفیل‌های چوبی

از این پروفیل‌ها نیز همانند پروفیل‌های فولادی در ساخت درب و پنجره‌ها استفاده می‌شود ولی معمولا استحکام کمی دارند و برای مناطقی بیشتر استفاده می‌شود که باران کم می‌بارد و جز مناطق خشک کشور هستند.

کلام آخر

پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی در انواع گوناگونی تولید می‌شوند که از کاربردی ‌رین آن‌ها در صنعت ساختمان می‌توان به پروفیل‌های درب و پنجره اشاره کرد. به عنوان مثال پروفیل ناودانی برای ساخت چارچوب درب و پنجره و پروفیل نبشی برای مستحکم‌سازی سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید برای خرید اینترنتی این پروفیل‌ها، پروفیل مقطع باز، پروفیل قوطی و انواع مصالح و محصولات ساختمانی مانند میلگرد ساده و میلگرد آجدار و… به فروشگاه اینترنتی آهن ۱۱۸ مراجعه نمایید. همچنین جهت استعلام قیمت و خرید محصول می‌توانید با شماره ۵۴۴۷۳_۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
admin
ارسال دیدگاه