روش و مراحل تولید انواع ورق سیاه

روش و مراحل تولید انواع ورق سیاه

امروزه استفاده از ورق‌های فلزی از جمله ورق گالوانیزه، ورق سیاه، ورق رنگی، ورق روغنی و… در صنایع مختلف رایج است. جنس ورق‌های فولادی می‌تواند از فولاد، مس، آلومینیوم یا برنج باشد. ورق سیاه یکی از پرکاربردترین ورق‌های فولادی است. این ورق از خاصیت انعطاف‌‎پذیری، دوام و مقاومت بالایی برخوردار است. از این رو در صنایع مختلف کاربرد دارد و مزایای آن سبب تمایز آن با دیگر ورق‌ها شده است. به طور کلی ورق‌های فلزی به دو روش نورد سرد و گرم تولید می‌شود. روش تولید ورق سیاه به صورت نورد گرم است. در این بخش با ما همراه باشید تا با مراحل تولید انواع ورق سیاه آشنا شوید.

ورق سیاه چیست ؟

ورق سیاه یا ورق نورد گرم، از جمله رایج‌‎ترین ورق‌های فلزی است. سطح ورق سیاه کامل صاف و صیقلی بوده و رنگ سیاهی دارد. این ورق به دو صورت رول و برش خورده در بازار موجود است. روش تولید ورق سیاه نیز نورد گرم است. از این رو به آن ورق گرم گفته می‌شود. این ورق هم در صنعت کاربرد زیادی دارد. مراحل تولید ورق سیاه به صورتیست که در طول تولید ظاهر آن سیاه رنگ می‌شود. از این رو به آن ورق سیاه می‌گویند.

روش تولید ورق سیاه

همانطور که در مطالب قبل نیز اشاره کردیم، روش تولید ورق سیاه به صورت نورد گرم است. از این روش در تولید بسیاری از ورق‌های فولادی استفاده می‌شود. در این روش ابتدا ماده اولیه تولید ورق سیاه در دمای بالا به حالت مذاب در می‌آید. پس از اینکه آلودگی‌ها و ناخالصی‌ها به طور کامل از روی ورق پاکسازی شد، در نهایت ورق به شکل نهایی خود در می‌آید. در نهایت برای سرد شدن ورق، مرحله خنک کاری انجام می‌شود. پس از آن در اندازه‌های مشخص برش خورده و بسته‌بندی می‌شود.

مراحل تولید ورق سیاه

مراحل تولید ورق سیاه

حال که با روش تولید ورق سیاه آشنا شدید، در این بخش قصد داریم به بررسی مراحل تولید ورق سیاه بپردازیم. تولید ورق سیاه به روش نورد گرم در شش مرحله انجام می‌شود که شامل ذوب، ریخته گری، پوسته‌زدایی، نورد و آنیل و خنک‌کاری و کلاف پیچ است. در ادامه هر یک را به طور مختصر توضیح می‌دهیم.

مرحله ذوب

اولین مرحله در مراحل تولید ورق سیاه، مرحله ذوب است. در این مرحله فولاد را ذوب کرده و آن را به یک شمش یکنواخت و قابل پردازش تبدیل می‌کنند. اینکار برای مسطح کردن ورق در مراحل بعدی تحت فشار است. برای اجرای این مرحله نیاز به کوره‌های مخصوص با دمای بالاست. این مرحله مهم ترین مراحل تولید ورق سیاه است. چرا که پیش زمینه مراحل دیگر است.

مرحله ریخته‌گری

دومین مرحله، مرحله ریخته‌گری است. پس از ذوب کامل فولاد، فولاد ذوب شده به درون بوته ریخته می‌شود و در قالب مستطیل شکل قرار می‌گیرد. این مرحله می‌بایست در زمانی که فولاد به طور کامل در حالت مایع قرار دارد انجام شود. در غیر اینصورت فولاد سرد شده و دیگر شکل نمی‌گیرد. زمانی که فولاد ذوب شده در قالب مربوطه ریخته می‌شود به شکل قالب در آمده و در نهایت پس از خنک شدن مستطیلی شکل است.

مرحله پوسته‌زدایی

مهم است که ورق فولادی هیچ آلودگی در سطح خود نداشته باشد. در مراحل قبلی فولادی به حالت شمش در می‌آید. شمش‌ها پایه اصلی ساخت ورق سیاه هستند. در این مرحله از مراحل تولید ورق سیاه، شمش‌های فولادی توسط دو غلتک بزرگ نازک می‌شوند. این روند تا جایی که ضخامت به حد نساب برسد ادامه میابد.

در مرحله نورد شمش‌ها از غلتک عبور کرده و سخت تر می‌شوند. در این میان گاهی نیاز است فولاد بازپخت شود. فرآیند بازبپخت شامل گرم کردن مجدد فولاد است. توجه کنید که در این مرحله دما تا جایی بالا می‌رود که فولاد ذوب نشود.

مرحله خنک‌کاری

این مرحله همانطور که از نامش پیداست شامل خنک کردن محصول است. ورق مورد نظر در مدت زمان مشخص و با دمای مشخص خنک می‌شود. در صورتی که در نحوه خنک‌کاری تغییر رخ دهد، مشخصات نهایی ورق سیاه تغییر پیدا می‌کند.

مرحله کلاف پیچ

در این مرحله ورق سیاه تقریبا آماده است. در نهایت به صورت کلاف بسته‌بندی می‌شود و در نهایت آماده فروش می‌گردد.

انواع ورق سیاه

انواع ورق سیاه

انواع ورق سیاه با توجه به ضخامت و ابعادی که دارند دسته بندی می‌شوند. در ادامه به طور مختصر انواع ورق سیاه را آورده‌ایم:

  • ورق سیاه رول شده، کویل یا کلاف
  • ورق سیاه فابریک یا شیت
  • ورق سیاه صنعتی
  • ورق سیاه معمولی

کاربرد ورق سیاه

همانطور که گفته شد انواع ورق سیاه به دو صورت کلاف و رول تولید می‌شوند. ورق‌های سیاه به صورت شیت دارای کاربردهای مختلفی هستند. از جمله مهم‌ترین آن ساخت لوله و پروفیل است. همچنین برای ساخت چارچوب درب، پمجره‌های آهنی، ستون ها، لوله‌های گاز، قوطی، لوله‌های آب و… استفاده می‌شود. از دیگر کاربرد ورق سیاه می‌توان به کشتی‌سازی، سوله‌سازی، مخزن داخلی آبگرمکن، کفی‌های تریلی، کانتینرها، خودروسازی … اشاره نمود.

کلام آخر

در مطالب فوق در مورد روش تولید ورق سیاه و مراحل آن صحبت کردیم. همچنین شما را با انواع ورق سیاه و کاربرد آن آشنا کردیم. به طور کلی ورق سیاه به دلیل مقاومتی که داراست در بسیاری از صنایع مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما شکل ظاهری آن طوریست که نمی‌توان برای نمای روی کار از آن استفاده کرد. برای خرید انواع ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق استیل، اسیدشوی و… با آهن ۱۱۸ در ارتباط باشید. جهت خرید انواع آهن آلات با شماره ۰۲۱۵۴۴۷۳  تماس بگیرید.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
admin
ارسال دیدگاه