لوله فولادی مانیسمان بدون درز چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

لوله مانیسمان بدون درز از جمله محصولاتی است که در فروشگاه اینترنتی آهن ۱۱۸ موجود است. لوله فولادی مانیسمان بدون درز به آن دسته از لوله ‌هایی گفته می‌شود که در تولید و ساخت آن ها از انواع روش های جوش فلزات استفاده نمی‌شود. در واقع تفاوت اصلی این لوله در ماده اولیه (شمش ‌توپر‌فولادی) استفاده شده در آن می‌باشد. فروشگاه اینترنتی آهن ۱۱۸ در این مقاله قصد دارد به پرسش شما در خصوص کاربرد لوله مانیسمان چیست ؟ پاسخ داده و اطلاعات کاملی در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

لوله مانیسمان چیست؟

در پاسخ به پرسش لوله مانیسمان چیست می توان گفت: لوله مانیسمان، نوعی لوله فلزی است که جنس آن از کربن استیل و استنلس استیل یا فولاد آلیاژی می‌باشد. در واقع در فرآیند تولید این لوله شمش های فولادی ابتدا برش داده می‌شوند، سپس گرمادهی و حالت دهی انجام می‌گیرد و درنهایت به وسیله‌ی سمبه‌، حفره ای در داخل آن ایجاد می‌شود تا لوله مانیسمان ساخته شود.

روش تولید لوله های مانیسمان بدون درز به گونه‌ای است که بدنه‌ی آن ها یکدست و بدون درز است و هیچ نوع جوش‌کاری بر روی آن صورت نگرفته است. بنابراین نسبت به سایر لوله ها محکم‌تر هستند و در مقابل از قیمت بیشتری نیز برخوردارند. همچنین به دلیل مقاومت بالا در هر نوع شرایط آب و هوایی، بیشتر در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی برای انتقال سیال های مختلف و مواد شیمیایی یا گاز با فشار بالا از لوله های مانیسمان بدون درز استفاده می‌شود.

 

لوله مانیسمان چیست

کاربرد لوله بدون درز مانیسمان چیست ؟

با توجه به این که لوله مانیسمان فولادی در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود بنابراین کاربرد‌های متفاوتی هم خواهند داشت که به برخی از آن ها اشاره می‌کنیم.

۱٫ لوله مانیسمان در دیگ بخار

دیگ بخار محفظه ای استوانه‌ای است که به صورت عمودی و افقی موجود می باشد. دیگ بخار با یک راه اندازی ساده، آب و گرما را برای تولید بخار تحت فشار ترکیب می‌کند و برای گرم کردن محیط و همچنین تامین انرژی به کارمی‌رود. یکی از اجزای مهم و اصلی تشکیل دهنده دیگ بخار لوله‌ی آن است چرا که در فرآیند ساخت کندانسور (مرحله والس زدن) و یا زیر فشارهای بالای بخار در مبدل های حرارتی ترک نمی‌خورند.

بنابراین استفاده از لوله مانیسمان فولادی با مقاومت بالایی که در مقابل فشار و تنش های فیزیکی دارد، بهترین گزینه برای استفاده در دیگ های بخار می‌باشد.

۲٫ انتقال هیدروژن و ذخیره آن

از هیدروژن به عنوان سوخت در صنایع به عنوان منبعی تجدید پذیر و جایگزین مناسبی برای سوخت های فسیلی استفاده می‌شود. به خاطر شرایط خاص و ویژگی هایی که هیدروژن دارد مثل خوردگی بالا، محل ذخیره سازی و انتقال آن باید از جنسی باشد که بتواند این شرایط را تحمل کند و همچنین از خوردگی و نشتی جلوگیری کند.

همان طور که اشاره شد به دلیل ویژگی‌های خاص هیدروژن این مولکول ممکن است در درزهای موجود تجمع کند و باعث تورم قطعه گردد. برای کاهش این پدیده از لوله مانیسمان فولادی بدون درز استفاده می‌کنند که علاوه بر آن قابلیت تحمل فشار بالایی نیز دارد. بنابراین لوله مانیسمان فولادی بهترین گزینه با توجه به سطح یکدست و بدون جوش، برای ذخیره وانتقال هیروژن می‌باشد.

۳٫ استفاده در صنایع دریایی

از کاربرد های دیگر لوله مانیسمان بدون درز فولادی در صنعت دریایی و کشتی سازی است. به دلیل شرایط کاری سنگین و سخت کشتی و اینکه قسمت های مختلف آن همواره در معرض دما و فشار است، قطعات بکار رفته در آن به صورت سالیانه باید تعویض شود. از این رو با توجه به ویژگی ‌های ساختاری لوله های فولادی مانیسمان بیشترین مصرف را در صنعت کشتی سازی خواهد داشت.

همچنین در محیط هایی که فشار بالایی در آن ها وجود دارد و احتمال خوردگی و مشکلات فیزیکی بیشتری است مانند زیر دریایی‌ها، فانوس‌های دریایی، سکوی بالگردها، استفاده از لوله‌ بدون درز مانیسمان بهترین گزینه خواهد بود.

 

کاربرد لوله مانیسمان بدون درز

۴٫ تجهیزات هیدرولیک

از لوله های هیدرولیک که زیر مجموعه‌ای از لوله های بدون درز هستند در بازوهای مکانیکی، سیلندرهای هیدرولیک و لوله‌های فولادی محوری استفاده می‌شوند. متریال بکار رفته در آن ها از فولاد ضد رنگ ۳۰۴ است که مقاومت بالایی در دمای بالا دارد. مورد مهمی که در این نوع لوله ها وجود دارد این است که در برابر رطوبت و آب، این لوله های بدون درز فولادی اکسید نمی‌شوند و زنگ نمی‌زنند.

۵٫ صنعت نفت و گاز و پتروشیمی

کاربرد دیگر لوله‌های‌ بدون درز مانیسمان در صنعت نفت وگاز می‌باشد. نفت و گاز و صنایع پتروشیمی به عنوان صنایعی ارزشمند و ارزی در جهان هستند. لوله های فولادی بدون درز مانیسمان در عملیات های بالادستی (لوله های نفتی) ، عملیات های میانی (انتقال و توزیع سیالات مانند نفت و گاز) ، عملیات های پایین دستی (لوله های فرآیندی برای تصفیه نفت وگاز) ، تاسیسات و…. مرد استفاده قرار میگیرند.

با توجه به شرایط کاری سنگین در صنایع نفت و گاز و عواملی مثل خوردگی و زنگ زدگی و دما و فشار، از لوله های بدون درز فولادی استفاده میشود که تحمل بالایی در مقابل این شرایط دارند.

کلام آخر

با توجه به محیط و شرایط کاری از انواع مختلفی از لوله ها استفاده می‌شود. همانطور که اشاره شد لوله مانیسمان بدون درز به علت ویژگی های منحصر بفردی که دارند مانند مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی و فیزیکی، از محبوبیت بیشتری در بین صنایع مختلف برخوردار هستند.

آهن ۱۱۸ یکی از معتبرترین و با سابقه ترین فروشگاه‌های آهن آلات و فلزات مانند انواع پروفیل ، تیرآهن ، میلگرد ، نبشی ، ناودانی ، سپری و…  است که با پایبندی به سه اصل صداقت در فروش، ضمانت بازگشت در کالا،و تضمین اصل بودن محصول از نظر کیفیت و مرغوبیت کالا، توانایی ارسال آهن آلات به سراسر کشور را دارد. بنابراین شما می‌توانید محصول مورد نظرتان را از سایت آهن ۱۱۸ سفارش و در محل مورد نظر تحویل بگیرید. همچنین می‌توانید با کارشناسان ما به شماره ۵۴۴۷۳_۰۲۱ پیش از خرید تماس بگیرید و از مشاوره رایگان آن ها نیز بهره مند شوید.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
admin
ارسال دیدگاه