کاربرد لوله فلزی گالوانیزه صنعتی یا لوله سفید چیست ؟

کاربرد لوله فلزی گالوانیزه صنعتی یا لوله سفید چیست ؟

لوله ها ، یکی از مهم ترین مقاطعی هستند که برای انتقال مایعات و گاز ها در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از لوله های بسیار پر کاربرد در این صنایع لوله گالوانیزه صنعتی یا لوله سفید می باشد. این لوله که در حدود ۵۰ سال پیش به عنوان جایگزینی برای لوله سیاه وارد بازار ایران شد. با کاربرد های گسترده و ماندگاری فراوان به زودی جای خود را در بازار ایران باز کرد. اما کاربرد لوله گالوانیزه چیست ؟ سوالی است که در ادامه این مکقاله به شما پاسخ داده خواهد شد. پس با ما همراه باشید تا به طور کامل با کاربرد های فراوان لوله فلزی گالوانیزه در صنایع گوناگون آشنا شده و همچنین برای خرید این محصول که از مهم ترین نوع در انواع لوله ها می باشد دچار سردرگمی و مشکل به خصوصی نشوید.

لوله فلزی گالوانیزه صنعتی چیست ؟

لوله ها انواع مختلفی دارند و استفاده از برخی از این لوله ها در شرایط مرطوب و برای انتقال سیالات مناسب نیست و ممکن است به مرور لوله دچار پوسیدگی و خوردگی شود. لوله گالوانیزه یکی از انواع لوله ها می باشد که برای شرایط خاص و ویژه ای همچون مشکلات ذکر شده، تولید شده است.

در پاسخ به سوال لوله گالوانیزه چیست می توان گفت: لوله گالوانیزه که بسیاری افراد به آن ” لوله سفید ” نیز می‌گویند، به انواع لوله‌های آهنی و فولادی گفته می‌شود که طی فرآیند گالوانیزاسیون، به وسیله لایه‌ای از فلز “روی” پوشش داده می‌شوند و سبب می شود طول عمر این نوع لوله ها به ۴۰ تا ۵۰ سال برسد و در برابر رطوبت و پوسیدگی مقاوم شوند.

کاربرد لوله فلزی گالوانیزه

درواقع لوله فلزی گالوانیزه ابتدا یک لوله سیاه است که پس از پوشانده شدن و آبکاری با فلزی Zn سطح آن به رنگ سفید درمی آید. این فلز روی باعث افزایش عمر لوله می شود. از طرفی، پوشش گالوانیزه باعث افزایش مقاومت لوله در برابر خوردگی، زنگ زدگی و رسوبات معدنی می شود. به دلیل ساختار محکمی که این لوله دارد، در برابر ضربه و جابه جایی مقاوم است. نصب راحت این لوله که منجر به کاهش هزینه آن می‌شود، از دیگر ویژگی‌های لوله گالوانیزه است.

لوله گالوانیزه در انواع مختلفی از جمله فولادی و آهنی و از نظر کاربرد در انواع لوله گالوانیزه گرم و سرد تقسیم بندی می شود و در بازار توسط مراکز مختلفی به فروش می رسد. همچنین لوله های فلزی گالوانیزه در دو نوع سبک و سنگین می باشند که تفاوتشان در ابعاد و وزن آن هاست و بر اساس استاندارد DIN2440 تعیین می شوند. هر کدام از این نوع لوله های گالوانیزه فولادی ، آهنی و سبک ، سنگین کاربرد های گوناگونی دارند که در ادامه مطلب به آن ها اشاره شده است.

کاربرد لوله گالوانیزه چیست ؟

کاربرد عمده انواع گالوانیزه برای انتقال حرارت، گاز و آب و همچنین ساخت سازه‌ های فلزی است و از همین رو مصارف متفاوتی در صنایع مختلف دارد.

معمولا از انواع گالوانیزه برای انتقال مایعات ، خصوصا آب آشامیدنی استفاده می‌شود. یکی از مهم ترین ویژگی هایی که سبب کاربرد فراوان لوله گالوانیزه صنعتی در انتقال آب است این می باشد که نه تنها این لوله فلزی در برابر آب پوسیده نمی‌شود، بلکه این موضوع موجب سخت‌تر شدن لوله و افزایش مقاومت آن نیز می‌گردد. و اما مهم‌ترین ماده ‌ای که به این لوله ‌ها آسیب وارد می‌کند، مواد اسیدی است.

برای انتقال گاز معمولا از لوله های فلزی گالوانیزه یا لوله سفید استفاده نمی شود، زیرا فلز روی که سطح این لوله های را می پوشاند پس از مدتی پوسته پوسته می شود و این پوسته پوسته شدن می تواند موجب مسدود شدن جریان گاز شود؛ به همین دلیل است که از این لوله ها در خطوط گازرسانی استفاده نمی شود.

کاربرد لوله گالوانیزه صنعتی

از کاربرد های دیگر لوله گالوانیزه می‌توان به تابلو‌ های کنار جاده، ستون‌های برق، انتقال آب و فاضلاب، لوله کشی ساختمان، موتورخانه‌، تهویه ساختمان، تصفیه‌خانه، آبرسانی، دکل‌های مخابراتی، گلخانه ‌ها و ساخت سازه‌های فلزی اشاره کرد.

همچنین لوله گالوانیزه می تواند در فنس کشی، صنعت کشاورزی، آبیاری، تاسیسات منازل و پروژه های ساخت ساختمان های بزرگ استفاده شود.

کلام آخر

بسیاری از خریداران به ویژه در بخش های خانگی ممکن است فکر کنند که لوله گالوانیزه گران است اما با در نظر گرفتن هزینه نگهداری و طول عمر آن می توان گفت که استفاده از این لوله ها بسیار به صرفه است. لازم به ذکر است که انتخاب این نوع لوله برای کاربرد های مختلف بستگی زیادی به محل نگهداری آن و موادی دارد که با لوله در تماس هستند.

بنابراین با این مقاله و مطالعه مطالبی که در این نوشته ذکر شد شما می توانید با آگاهی بیشتر به خرید لوله گالوانیزه صنعتی یا لوله سفید بپردازید. اگر به دنبال خرید باکیفیت‌ترین لوله ‌های گالوانیزه هستید که قیمت مناسبی نیز داشته باشد، آهن ۱۱۸ می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

برای مشاوره رایگان در خرید این محصول نیز می توانید با کارشناسان آهن ۱۱۸ با شماره ۵۴۴۷۳_۰۲۱ در ارتباط باشید. آهن ۱۱۸ در فروش انواع آهن آلات مانند میلگرد ، تیرآهن ، نبشی ، ناودانی و … آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
admin
ارسال دیدگاه