معرفی ورق روغنی و روش تولید و مراحل آن

معرفی ورق روغنی و روش تولید و مراحل آن

ورق های فلزی و فولادی در انواع مختلفی در دو حالت نورد سرد و نورد گرم تولید می شوند و در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. هر کدام از این ورق های فولادی که در بازار در سایز ها و ضخامت های مختلفی به فروش می رسند کاربرد های متفاوت و روش های تولید گوناگونی دارند. یکی از این نوع ورق ها ، ورق روغنی می باشد. شاید شما با فرآیند تولید و مراحل ساخت ورق روغنی آشنایی کامل نداشته باشید. از این رو، جهت آشنایی شما با ورق روغنی و نحوه تولید آن، آهن ۱۱۸ این محصول را به شما معرفی خواد کرد و مطالب زیر را به شما ارائه خواهد داد تا اطلاعات شما در این زمینه تکمیل شود.

 

معرفی روش تولید ورق روغنی

معرفی ورق روغنی

در راستای معرفی ورق روغنی می توان گفت ورقی فولادی است که به دلیل نحوه تولید آن در بازار ورق های فلزی با نام ورق فولادی سرد نیز شناخته می شود. استفاده از این ورق از قرن ۱۸ آغاز شد که استفاده از آن ابتدا به صورت آزمایشی بود.

ورق روغنی از نظر ساختاری شبیه به ورق سیاه می باشد اما دارای سطح و ابعادی بهتر نسبت به ورق سیاه می باشد که برای کاربرد های دقیقی از نظر فنی استفاده می شود. همچنین به دلیل کیفیت ظاهری بالایی که این ورق دارد در مصارفی استفاده می شود که ظاهر جسم مهم باشد. لازم به ذکر است که این ورق برای استفاده دارای تاریخ مصرف می باشد و با گذشت زمان معینی در عملیات پرسکاری پاره می شود.

ورق روغنی بسته به عناصری مانند کربن، منگنز، سیلیسیوم، فسفر، گوگرد، و کروم که از آن ها ساخته می شود، دارای خصوصیاتی متفاوتی می باشد که از لحاظ متالورژیکی طوری طراحی شده است که دارای ویژگی های خاصی باشد، خصوصیاتی مانند قابلیت شکل پذیری بالا، کشش پذیری بالا، استقامت بالا، مقاومت در مقابل نفوذ، خصوصیات مغناطیسی، نفوذ پذیری و امکان پاکسازی خوب.

ورق روغنی در استاندارد های مختلفی از جمله ASTM A1008 ، BS N 10130  ، JIS G3141 قابل تولید می باشد که هر کدام از این استاندارد ها شامل الزاماتی می باشد. اما استاندارد ملی ایران برای ورق روغنی با شماره INSO5723 تعریف شده است. لازم به ذکر است که این نوع ورق پایه تولید ورق گالوانیزه و ورق رنگی است.

روش تولید ورق روغنی

ورق روغنی با اعمال فرآیند های نورد سرد و آنیل بر روی ورق سیاه با ضخامت بالاتر ، تولید می گردد. این فولاد بیشتر در کارخانه های کاهش دما، جایی که مواد خنک می شوند ( در دمای اتاق ) و به دنبال آن نورد فولاد، پردازش و ساخته می شود.

به طور کلی نحوه تولید ورق ورق روغنی به گونه ای است که از فرآیند نورد سرد ساخته شده و پس از تولید ، به منظور جلوگیری از زنگ زدگی روغن کاری می شود و به همین دلیل به آن ورق روغنی می گویند.

تولید ورق با استفاده از نورد سرد، بسیار سریع تر و ارزان تر از دیگر روش های تولید ورق است. بنابراین تولید سریع یک محصول با کیفیت و خوب می تواند به رونق آن بازار کمک کند. حتی بعد از پردازش تغییرات خاصی بر روی شکل ظاهری و فیزیکی آن مانند انقباض و … اتفاق نمی افتد.

 

فرآیند تولید ورق روغنی

مراحل تولید ورق روغنی در فرآیند ساخت آن

مهم ترین مراحل لازم برای تولید ورق روغنی که باید در فرآیند ساخت آن طی شود به صورت زیر قابل معری می باشد:

۱٫ ریخته گری

در این مرحله شمش هایی به طول ۱۰ متر که ضخامتی به اندازه ۲۰ سانتی متر دارند تولید می شود.

۲٫ کوره پیش گرم

شمش های های تولید شده در مرحله ریخته گری پیوسته گرم می شوند.

۳٫ نورد گرم

این مرحله خود شامل دو بخش رافینگ و فینیشینگ است.

۴٫ اسید شویی

جهت بهبود و زدودن پولک های سطح ورق های به دست آمده در مراحل قبل، که ورق های سیاه نام دارند و کاهش ضخامت آن ها ، اسید شویی انجام می شود.

۵٫ نورد سرد

برای بهبود کیفیت سطح، کاهش ضخامت و دستیابی به خاصیت های از پیش تعیین شده از این مرحله استفاده می شود.

در این مرحله، ورق سیاه جهت کاهش ضخامت از غلتک های بسیاری عبور می کند و در صنایع مختلف خواص فیزیکی خاصی پیدا می کند که از مهم ترین آن ها می توان به ایجاد مقاومت بالا و یکنواخت در سطح ورق و همچنین ایجاد ظاهر صاف و یکدست اشاره کرد. فولاد پس از انجام این مرحه نیز سختی خود را حفظ کرده و قابیت شکل پذیری بالا را ندارد و مسلما باید وارد مرحله بعدی شود.

۶٫ آنیلینگ

در این مرحله عملیاتی صورت می گیرد که به افزایش خواص مکانیکی محصول کمک خواهد کرد  که به دو روش بچینگ و پیوسته انجام می گیرد. فولاد در این مرحله قابلیت انعطاف پذیری بالایی پیدا می کند. ورق به علت اینکه در هوای اطراف قرار می گیرد ممکن است اکسیده شود، از این رو وارد مرحله روغن کاری می شود.

۷٫ روغن کاری

برای آن که از اکسید شدن سطح ورق های روغنی و همینطور خراشیدگی آن‌ها جلوگیری شود، از عملیاتی تحت عنوان روغن کاری استفاده می‌شود. در این روش یک لایه روغن روی سطح ورق می‌ریزند که باعث می‌شود هم جلوی اکسید شدن آن گرفته شود و هم روی آن خط و خش نیفتد. روش روغن کاری به سه صورت انجام می‌گیرد:

  • سیستم پاشش مستقیم
  • سیستم پاشش مدار بسته

در روش اول، امولسیون با غلظت بالا به صورت مستقیم روی ورق اسپری می‌شود. در این روش، آب نقش خنک کننده را دارد.

در روش دوم، امولسیونی با غلظت پایین بر روی غلتک‌ها و ناحیه تماس پاشیده می‌شود. در این روش، روغن نقش خنک کننده را هم دارند.

روغنی که برای عملیات روغن کاری در فرآیند نورد سرد ورق های فلزی مورد استفاده قرار می گیرد، باید خصوصیاتی داشته باشد که برای این کار مناسب تلقی گردد. از جمله این خصوصیات شامل موارد زیر است :

  • عدم سمی بودن
  • مقرون به صرفه بودن
  • پایداری کافی
  • قابلیت محافظت بالا

۸٫ تمپر میل

برای حذف تغییر شکل های ناخواسته از این مرحله استفاده می شود. در مرحله تمپررولینگ، با انجام یک نورد سرد سطحی با دمای بسیار پایین، سطح ورق یکنواخت می شود.

کلام آخر

با توجه به معرفی ورق روغنی و روش تولید این ورق اکنون می توانید با آگاهی بیشتر و برای کاربرد های متفاوتی این ورق را خریداری کنید. ورق روغنی در انواع مختلف و بر اساس استاندارد های متفاوتی تولید می شود که شما می توانید بر اساس نیاز خود یکی از آن ها را انتخاب نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با آهن ۱۱۸ و کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید. همچنین می توانید جهت بهره مندی از مشاوره رایگان متخصصان این مجموعه با شماره ۵۴۴۷۳_۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
admin
ارسال دیدگاه