کاربرد انواع ورق گالوانیزه و معایب و مزایای آن

کاربرد انواع ورق گالوانیزه و معایب و مزایای آن

با کاربرد ورق گالوانیزه آشنا هستید؟ چرا از این ورق استفاده می‌شود؟ معایب و مزایای استفاده از ورق گالوانیزه چیست؟ ورق گالوانیزه یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی است. این ورق مانند آهن و فولاد، در اثر مجاورت با محیط و شرایط آب و هوایی مختلف دچار زنگ‌زدگی نمی‌شود. از این رو نسبت به آهن برتری دارد. یکی از راهکارهای اصلی برای جلوگیری از زنگ زدن آهن و فولاد نیز، استفاده از ورق گالوانیزه است. در ادامه قصد داریم در مورد کاربرد انواع ورق گالوانیزه و معایب و مزایای این ورق صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا با این ورق بهتر آشنا شوید.

ورق گالوانیزه چیست ؟

پیش از بررسی کاربرد انواع ورق گالوانیزه، بهتر است به طور دقیق با این ورق آشنا شوید. این ورق یکی از انواع ورق‌های فولادی است. توسط عنصر روی و از طریق گالوانیزاسیون سطح این ورق را پوشش می‌دهند. پوشش روی در ورق گالوانیزه سبب می‌شود تا این ورق در برابر رطوبت و اکسیژن مقاومت بالایی داشته باشد. در واقع سطح ورق را پوشش داده و مانع رسیدن این موارد به ورق می‌شود. از دیگر ویژگی‌های مثبت این ورق‌ها خاصیت شکل‌پذیری عالی و سطح براق آن هاست. کاربرد اصلی ورق گالوانیزه نیز، افزایش مقاومت ورق‌های فولادی در برابر اکسید شدن و زنگ‌زدگی است.

انواع ورق گالوانیزه

کاربرد انواع ورق گالوانیزه و معایب و مزایای آن

پس از آشنایی با ورق گالوانیزه، انواع این ورق را در این بخش بررسی خواهیم کرد. انواع ورق گالوانیزه به دو روش سرد و گرم تولید می‌شود. یکی از انواع ورق گالوانیزه که بسیار معروف است، ورق گالوانیزه ذوزنقه است.

ورق گالوانیزه گرم

یکی از انواع ورق گالوانیزه ، ورق گالوانیزه گرم است. این روش شامل غوطه وری ورق‌های فولادی در عنصر روی است. در این روش ورق‌های فولادی در دمای ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد حرارت می‌بینند. در ادامه پوشش روی به صورت یک نوار پیوسته و در دمای ۴۵۰ درجه سانتی‌گراد بر روی ورق گالوانیزه قرار می‌گیرد. در مکانی که پوشش روی، بر ورق گالوانیزه قرار می‌گیرد، این ورق به دور یک رول پیچیده می‌شود. پس از اینکه این ورق به طور کامل با روی پوشش داده و از فضا خارج شد، روی اضافی از ورق گالوانیزه توسط فشار بالا حذف می‌شود. این جریان به دلیل حفظ ضخامت پوشش مورد نظر انجام می‌گیرد. در نهایت فولاد سرد می‌شود و مواد روی آن سفت می‌شود.

ورق گالوانیزه سرد

تولید انواع ورق گالوانیزه سرد، به صورت فرآیند گالوانیزه الکتریکی و یا آبکاری است. در این روش عنصر روی به صورت الکتریکی روی ورق را پوشش می‌دهد. دمای اعمال شده در این روش، به اندازه روش قبل بالا نیست. از این رو به این روش، روش گالوانیزاسیون سرد گفته می‌شود. دمای پایین سبب می‌شود تا ساختار ورق فولادی دچار تغییر خاصی نشود. در نتیجه خواش آن حفظ خواهد شد. این روش یک مزیت و یک عیب بزرگ دارد. مزایای استفاده از این روش این است که ضخامت ورق را می‌توان به طور دقیق حفظ نمود. اما دارای محدودیتی نیز هست که دستیابی به پوشش‌های ضخیم ورق گالوانیزه با این روش امکان‌پذیر نیست.

کاربرد ورق گالوانیزه چیست ؟

کاربرد ورق گالوانیزه بسیار زیاد است. از این ورق در موارد مختلفی استفاده می‌شود. برخی از رایج ترین کاربردهای ورق گالوانیزه به شرح زیر است:

  • ادوات و تجهیزات کشاورزی
  • استفاده از ورق گالوانیزه در صنعت خودروسازی مانند تولید بدنه خودرو، اتوبوس، کامیون، کف کابین، فیلتر روغن و هوا، مخازن سوخت و…
  • استفاده از ورق گالوانیزه در صنعت ساختمان‌سازی مانند سقف، دیوارهای جانبی، پارتیشن‌ها، پانل‌ها، ناودان‌های کرکره ای، سقف‌های کاذب و…
  • ساخت تجهیزات خانگی مانند صندوق، جعبه یخ، سطل، وان، مخازن آب، ماشین لباسشویی، درب حمام و…
  • ساخت لوازم برقی مانند کولر، یخچال، فریزر و….
  • ساخت لوازم خانگی مانند مبل، کابینت، قفسه، میز و…
  • استفاده از آن در لوله کشی، روکش حرارتی، تابلوها و علائم جاده‌ای و…

مزایا و معایب استفاده از ورق گالوانیزه چیست؟

کاربرد انواع ورق گالوانیزه و معایب و مزایای آن

مزایای ورق گالوانیزه معمولا از معایب آن بیشتر است. معایب ورق گالوانیزه انگشت شمار بوده و بیشتر بخاطر مزایایی که دارد کاربرد گسترده‌ای دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایای ورق گالوانیزه آورده شده است:

  • استفاده از این ورق بسیار مقرون به صرفه است. چرا که در مقایسه با سایر ورق‌ها قیمت پایین‌تری دارد.
  • هزینه نگهداری این ورق نیز کم است.
  • ورق‌های گالوانیزه دارای عمر بسیار بالایی هستند. چرا که گالوانیزه کردن به طور کامل طبق استاندارد صورت می‌گیرد.
  • پوشش گالوانیزه از ساختار متالورژی فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و همین مسئله سبب می‌شود تا در برابر آسیب‌های مکانیکی مربوط به حمل و نقل از سختی و مقاومت مناسبی برخوردار باشد.
  • پوشش گالوانیزه را می‌توان با استفاده از چشم نیز بررسی کرد. از این رو با استفاده از روش‌های ساده، تشخیص ضخامت آن امکان پذیر است.
  • سطح ورق‌های گالوانیزه براق بوده و از زیبایی مناسبی نیز برخوردار است.

ویژگی ورق‌های گالوانیزه چیست ؟

  • یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های ورق گالوانیزه کم بودن هزینه تعمیر و نگهداری از آن نسبت به ورق‌های دیگر است.
  • هزینه تولید ورق گالوانیزه نیز بسیار مناسب است.
  • یکی از ویژگی‌های ورق گالوانیزه سهولت در جوشکاری ورق هاست.
  • دارای خاصیت فرم‌دهی و شکل‌دهی بسیار مناسبی است.
  • ظاهر آن بسیار براق و باکیفیت است.

کلام آخر

در مطالب فوق مزایا و معایب ورق گالوانیزه و کاربرد انواع ورق گالوانیزه به طور کامل بیان شد. در صورتی که قصد خرید و استفاده از این ورق را دارید، بهتر است ابتدا با مطالعه این مطالب اطلاعات کامل در مورد این محصول دریافت نمایید. در خصوص تهیه انواع ورق سیاه، ورق رنگی، ورق روغنی، انواع تیر آهن، انواع لوله مبلی، لوله صنعتی، میلگرد ساده و آجدار و…. با شماره ۰۲۱۵۴۴۷۳ تماس حاصل نمایید. کارشناسان فروش ۱۱۸ ضمن ثبت سفارش شما، اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهند. به منظور ثبت خرید به صورت اینترنتی و از طریق سایت می‌توانید اقدام کنید.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
admin
ارسال دیدگاه