مراحل و روش تولید انواع پروفیل ها

مراحل و روش تولید انواع پروفیل ها

بشر از زمان‌های دور با مقاطع تو خالی آشنایی داشته و به دلیل سبکی و به صرفه بودن از آن‌ها جهت ساخت‌ و ‌ساز استفاده می‌کرده است. خانه‌های جنگلی با چوب بامبو نمونه‌ای از کاربردهای قدیمی آن است. اما امروزه مقاطعی فلزی و یا فولادی در ساختمان سازی استفاده می شود که انواع مختلفی دارند و به روش های گوناگونی تولید می شوند. این مقاطع، پروفیل نام دارند. پروفیل ها از جمله مصالحی هستند که امروزه در صنایع ساختمانی و صنعتی دارای جایگاه ویژه ای می باشند. اکنون ما در این مقاله قصد داریم جهت آشنایی و کسب اطلاعات شما در خصوص مراحل و روش تولید پروفیل ها مطالبی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

روش تولید پروفیل

اغلب کارخانجات صنعتی مجهز به تکنولوژی روز دنیا، در حوزه تولید لوله و پروفیل های ساختمانی صنعتی  مشغول به فعالیت هستند. پروفیل ها شامل دو نوع ساختمانی و صنعتی می باشند. پروفیل های صنعتی در ساخت خودرو و پروفیل های ساختمانی در ساخت درب و پنجره کاربرد دارد، که این پروفیل ها را در سطح مقطع های متفاوت از طریق روش های مختلفی از نورد، از جمله نورد گرم و سرد و به وسیله ورق های فولادی تولید خواهند کرد. فرآیند هایی که طی آن پروفیل ساخته می شود شامل مراحل مختلفی که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت.

فرآیند تولید پروفیل ساختمانی

مواد اولیه مصرفی اکثر کارخانجات قبل از راه اندازی فولاد مبارکه از کشورهای اروپایی و ژاپن تأمین می گردید ولی در حال حاضر قسمت عمده آن از طریق فولاد مبارکه و قسمتی نیز ار کشورهای آسیای میانه، برزیل، اروپا و اروپای شرقی تهیه می گردد. ورق های فولادی از جمله مواد اولیه در فرآیند تولید پروفیل می باشند که امروزه توسط کارخانجات مختلفی در کشور ایران قابل تولید می باشند. ورق هایی که در مراحل تولید پروفیل استفاده خواهد شد، باید دارای خصوصیات ویژه ای باشد تا بتوان به راحتی در مراحل خم کاری و پرس کاری از آن ها بهره برد.

تولید پروفیل معمولا به دو روش مستقیم که معمولا جهت تولید پروفیل های باز ، و به روش غیر مستقیم انجام می گیرد. براید درک مطلب و کسب آگاهی بیشتر درباره روش ها و مراحل تولید پروفیل به ادامه مطلب رجوع کنید.

·        روش تولید مستقیم

در تولید پروفیل به روش مستقیم، ورق فولادی طی فرآیند شکل دهی، مستقیما به پروفیل تبدیل می شود به گونه ای که در این مرحله نیازی به هیچ گونه جوشکاری نخواهد بود.

در روش تولید مستقیم نوار در اثر عبور از بین قالب های بالا و پایین (دارای محرک) و در کنار هرزگردها که طراح با انجام محاسبات از نظر میزان نیرو و زوایای شکل مورد نظر که با توزیع در هر دروازه طراحی نموده به تدریج شکل گرفته و پس از جوش خوردن دو لبه ورق توسط جوش های فرکانسی نهایتا در قسمت سایزینگ شکل کامل می گیرد.

پروفیل تولید شده به روش مستقیم از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و دارای زاویه های تیز، ابعاد دقیق و خط جوش ثابت در دیواره بالایی می باشد و انحنای سطحی کمی دارد. به دلیل اینکه در این روش گوشه ها تیز می باشد و اختلاف قطر نقاط مختلف قالب ها و سرعت خطی متفاوت، استهلاک قالب ها بیشتر می باشد.

مراحل تولید پروفیل صنعتی

·        روش تولید غیر مستقیم

در روش غیر مستقیم در تولید پروفیل، ابتدا لوله تولید می شود، سپس به مرحله شکل دهی و زاویه دار کردن فرستاده می شود و در نهایت پروفیل تولید خواهد شد.

در مراحل تولید پروفیل به روش غیر مستقیم، پروفیل ابتدا در دستگاه اصلی نورد طبق مراحل فوق و یکی از سه روش خم کردن، به لوله تبدیل می گردد و پس از جوش دو لبه، در قسمت سایزینگ و پیچش گیر در اثر فشارهای بالایی و پایینی و جانبی، این لوله به اشکال مختلف تبدیل و یا اینکه در قسمت سایزینگ و پیچش گیر لوله کامل تر و محصول نهایی تولید و پس از برش بسته بندی می گردد.

در روش تولید غیر مستقیم که مناسب برای تولید قوطی ، تیرآهن ، نبشی و ناودانی می باشد، گوشه ها گردتر و اندازۀ اضلاع و خط جوش و انحنای سطحی با دقت پایین تر نسبت به روش مستقیم خواهد بود.

کلام آخر

اقلام و مقاطع فولادی مختلفی در صنعت ساخت موجود می باشد که هر کدام کاربرد های مختص به خود را دارد، اگر شما نیز در زمینه ساخت و ساز و فروش مقاطع و مصالح ساختمانی فعالت دارید، لازم است که با روش تولید و مراحل ساخت هر کدام از این محصولات آشنایی داشته باشید. از این رو ما در این مقاله در خصوص فرآیند تولید پروفیل روش های هایی که در پروسه ساخت آن استفاده می شود، مطالبی را ذکر کردیم. اکنون اگر قصد انواع پروفیل با سطح مقطع های متفاوت را دارید، می توانید با کارشناسان ما در آهن ۱۱۸ از طریق شماره ۵۴۴۷۳_۰۲۱ در ارتباط باشید و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت این مجموعه مراجعه نمایید.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
admin
ارسال دیدگاه